АНАЛИЗ НА ТЕСТА ОТ НВО 2022

Стандартен

Хубавото, което можем да кажем за теста на седмокласниците на НВО през настоящата година, е това, че в него няма грешки и недоглеждания.

Без да се задълбочаваме в техническите, логическите и филологическите подробности, можем спокойно да заявим следното.

Определено се очертава една уравновесена стратегия в оформянето на тестовите раздели и точките, които носят. Първите два раздела, езиковите, оформят около две трети от точките          а литературните въпроси – останалата една трета. Същевременно вторият езиков раздел „Граматика и правопис“ съдържа почти половината от точките на целия тест, докато първият раздел „Четене с разбиране“ – около една пета от тях.

Трудността на теста категорично е съсредоточена в граматичните въпроси и в тезата, докато четенето с разбиране изисква просто най-основните реакции за правилна ориентация в текста спрямо зададеното условие на задачата; а пък литературните въпроси са отново предимно свързани със съдържателното познаване на творбите и тяхната проблематика, както и с научаването на христоматийните дефиниции за жанровете. За интерпретационен въпрос може да мине само №23, но неговото решение е обидно елементарно, така че тезата остава единствената зона, в която седмокласникът може да прояви мисловните си качества в областта на тълкуването и съзидателното общуване със словото.

В литературните въпроси равномерно беше застъпен материалът за 6. и 7. клас, а в езиковите се срещаха задачи, изискващи свежи познания по морфология и синтаксис от 5. клас.

За четвърта година вече отсъства въпросът за преобразуване на пряка реч в непряка, което вече ни дава правото да бъдем убедени, че е премахнат напълно за сметка на още един литературен въпрос (донякъде с право – имаше години, в които литературният материал носеше едва 18 точки).

За първи път от три години на въпроса за посочване на факти, аргументи, визуални елементи – №16, няма изображение и логиката му е обвързана само със словесни единици.

Въпрос №24 се наложи вече през последните три години не като цитатен въпрос, а като описателна задача за асоциативно разпознаване, в която се дават характеристики на литературни персонажи или твърдения, свързани със съдържанието на изучавани творби.

Равносметката е следната:

Първи раздел: Четене с разбиране            – 12 точки (въпроси от №1 до №6 и №16)

Втори раздел: Езикознание и правопис   – 31 точки (въпроси от №7 до №17 без №16)

Трети раздел:   Литература                         – 22 точки (въпроси от №18 до №25)

С две думи – ако ученикът има лош правопис (не в смисъл че не допуска грешки, а че не умее да си ги открива!) и не познава добре граматиката, познаването на литературните произведения и добрата му информационно прагматична ориентация в текста няма да му помогнат много да изкара добра оценка. Четене с разбиране се усвоява с… четене и с упражнения на такива задачи. Литературните въпроси са просто лесни. Традиционно тежестта на изпита е изнесена в езиковедската му зона.

Но нека да завършим с това, с което започнахме: в тестът е добър, няма грешки или неточности, разпределен е равномерно по отношение на изучения материал, съчетава и лесни, и трудни въпроси, може да бъде направен в рамките на редовното време, ще затрудни недоучилите и ще зарадва ученолюбивите, като справедливо ще постави цифрово разстояние помежду им, и като цяло е един добър пример за съвестно свършена работа.

А сега ето и анализа му.

https://bogdandichev.com/

Вашият коментар